فیستول چیست؟ درمان فیستول با لیزر

f:id:HemorrhoidClinic:20180701191113j:plain

 

چنانچه ارتباط نامتعادل و غیرعادی به صورت یک لوله، بین اندام ها و یا رگی که دارای بافت پوششی است ایجاد شود، عارضه ای به نام فیستول ایجاد می شود. چنانچه این پرسش برای شما ایجاد شده که فیستول چیست؟ باید بدانید فیستول بیماری است که ممکن است در بخش های خاصی از بدن ایجاد شود. اما اصلی ترین مکانی که اغلب دچار این بیماری می شود، مقعد می باشد. براساس طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت این بیماری می تواند در محدوده چشم، در سیستم گردش خون، سیستم تنفسی، در سیستم گوارشی، سیستم ماهیچه‌ای، در سیستم ادراری تناسلی و به علت بیماری های مادرزادی ایجاد شود. اما باید به طور اختصاصی می توان در ارتباط با فیستول مقعد بیان کرد که، در اطراف روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که با ترشح موادی نقش به سزایی در سلامت بدن ایفا می کنند. ترشحات این غدد به داخل روده ی بزرگ تخلیه می شود. اگر این دهانه ها بسته شوند، غدد دچار عفونت (آبسه) می گردند. اما لازم به ذکر است که هر آبسه ای سبب ایجاد فیستول نمی شود.
دلایل ابتلا به فیستول
نشانه ها و علائم فیستول معقد
یشگیری از ابتلا به فیستول
روش های درمان فیستول
درمان فیستول با لیزر
مراقبت های پس از درمان
فیستول و درمان آن با لیزر فیستول و درمان فیستول با لیزر

دلایل ابتلا به فیستول
آبسه ممکن است به علت وجود باکتری و یا گیر کردن مقداری مدفوع در غدد ایجاد شود. بنابراین خود فرد دراین مسئله هیچ نقشی ندارد. اما باید بدانید که این عفونت مکن است به وسیله عواملی چون یبوست، اسهال مزمن، کولیت و یا التهاب روده به وجود بیاید. هم چنین ممکن است یک عمل جراحی سبب به وجود آمدن فیستول شود. با وجود هرکدام از این عوامل ممکن است پارگی در ناحیه ی مقعد ایجاد شود و زمینه ابتلا به فیستول مقعد ایجاد گردد.
نشانه ها و علائم فیستول معقد
اولین نشانه ای که می تواند بیانگر فیستول باشد وجود شکاف در ناحیه ی مقعد است. با مبتلا شدن به شکاف مقعد در حین حرکات روده فرد احساس پریشانی و درد می کند. و پس از دفع مدفوع ممکن است خون مشاهده شود. به طوری کلی نشانه هایی که می توان از آن به ابتلا به فیستول پی برد عبارتند از:

ترشح همراه با چرک از یک یا دو سوراخ در اطراف مقعد
وجود برجستگی در اطراف مقعد
احساس درد پس از دفع مدفوع
سوزش و خارش در اطراف مقعد
تغییر رنگ پوست و التهاب اطراف ناحیه مقعد
پیشگیری از ابتلا به فیستول
می توان گفت راه مشخصی برای جلوگیری از ابتلا به فیستول وجود ندارد. اما با رعایت توصیه هایی شاید بتوان در کنترل این بیماری موفق شد. از جمله به کارگیری یک رژیم غذایی سالم برای دچار نشدن به یبوست و اسهال مزمن. همچنین رعایت بهداشت فردی و عدم ایجاد رابطه جنسی از طریق مقعد می تواند در جلوگیری از ابتلا به فیستول تاثیرگذار باشد.

آشنایی با فیستول و درمان آن آشنایی با فیستول و درمان آن

روش های درمان فیستول با لیزر
به طور کلی درمان خانگی و دارویی برای از بین بردن فیستول وجود ندارد. اما ممکن است پزشک برای کاهش عفونت، یک دوره داروی آنتی بیوتیک به بیمار بدهد. براین اساس چاره ای جز استفاده از عمل باقی نمی ماند. این کار بسته به اندازه و محل قرارگیری فیستول می تواند متفاوت باشد. یکی از این روش ها، جراحی باز می باشد. چنانچه نتوان برای فرد از بی حسی موضعی استفاده کرد، پزشک بیمار را بیهوش می کند. در این روش با تیغ جراحی فیستول را برش می زنند و فرد ممکن است تا روز بعد در بیمارستان بستری شود. روش دوم که جدیدترین روش درمان فیستول می باشد، استفاده از لیزر است. برای آشنایی بیشتر با این روش با ما همراه باشید.

درمان فیستول با لیزر
می توان گفت بهترین راه درمان فیستول با لیزر می باشد. با بررسی مزایای لیزر نسبت به جراحی باز می توان به این مسئله پی برد. در عمل با لیزر از بی حسی موضعی استفاده می شود بنابراین احتیاجی به بیهوشی و بستری شدن بیمار در بیمارستان نمی باشد. خونریزی ناشی از عمل با لیزر در مقایسه با جراحی بسیار کمتر است. برخلاف جراحی که دوران نقاهت یک تا دو ماهه دارد، با این روش فرد به راحتی می تواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد. به وسیله عمل با لیزر فرد دچار درد شدید نمی شود و به نسبت عمل با جراحی درد کمتری احساس می کند.

مراقبت های پس از درمان
چنانچه فرد پس از عمل درد داشته باشد می تواند از مسکن استفاده کند. فقط باید این نکته را یادآور شد که استفاده ازمسکن هایی که باعث یبوست می شوند شرایط را بدتر می کند. خوردن ملین و نشستن در وان آب ولرم می تواند کمک کننده باشد. هم چنین در جراحی های باز باید پانسمان فرد مرتب عوض شود تا التهاب از بین برود و بسته به شدت جراحت، فرد در منزل استراحت نماید.