شقاق چیست؟ شیوه درمان شقاق با لیزر

شقاق (فیشر) ترک و یا زخمی است که در مقعد ایجاد می شود. این ترک بسیار دردناک است و اغلب با خون ریزی همراه است. علت ایجاد این بیماری در افراد، متفاوت می باشد. اما به طور ثابت در اکثر بیماران این مشکل با تغییرات اجابت مزاج از قبیل یبوست و اسهال ایجاد می شود. در برخی از موارد گفته می شود که فیشر در اثر کاهش خون رسانی به ناحیه پشت مقعد ایجاد می شود چرا که این شقاق در ناحیه ی خلفی مقعد بیشتر بروز می کند. از نظر میزان شیوع میان مردان و زنان نیز، می توان گفت به طور یکسان است، اما به نسبت در افراد بالغ بیشتر مشاهده می گردد.
انواع شقاق
نشانه های بیماری شقاق یا فیشر
پیشگیری از ابتلا به شقاق
روش های درمان شقاق
درمان شقاق با لیزر
مراقبت های پس از درمان
شقاق و درمان آن با لیزر شقاق و درمان آن با لیزر

انواع شقاق
بسته به مدت زمانی که یک فرد دچار شقاق شده است می توان آن را به دو دسته تقسیم کرد. به عبارتی چنانچه شقاق زیر دوازده هفته طول کشیده باشد، شقاق حاد نامیده می شود. اما چنانچه این مسئله بیشتر از دوازده هفته طول بکشد و باعث پارگی و عدم خون رسانی به آنودرم شود می توان به آن شقاق مزمن گفت. شقاق حاد به حالت یک خط طولی است و شقاق مزمن زخم وسیعی است که لبه های آن برجسته شده است.
نشانه های بیماری شقاق یا فیشر
احساس درد هنگام اجابت مزاج
دیدن خون پس از دفع مدفوع
خون ریزی از ناحیه مقعد
ایجاد زایده پوستی در ناحیه زخم
مصرف بی رویه ملین
پیشگیری از ابتلا به شقاق
این بیماری مانند سایر بیماری های مقعد می تواند با روش های آسانی تا حدودی کنترل شود. از آنجا که بیماری های مقعد ارتباط مستقیمی با روده و معده دارند، ایجاد ساختار مناسبی برای اجابت مزاج می تواند بسایر موثر واقع شود. رعایت سبک زندگی سالم می تواند شما را از ابتلا به فیشر در امان نگه دارد. رژیم غذایی سرشار از فیبر مصرف مایعات به مقدار لازم، داشتن تحرک و دوری از استرس می تواند شما را از یبوست و اسهال مکرر دور نگه دارد.
روش های درمان شقاق
بسته به نوع شقاق روش های درمان شقاق با لیزر آن نیز متفاوت می باشد. در برخی از موارد شقاق را می توان به وسیله درمان های خانگی برطرف کرد. اگر به تازگی دچار شقاق شده اید و در مرحله حاد آن قرار دارید، با استفاده از رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فیبردار مانند کلم، کاهو، خیار، میوه جات، خاکشیر، انجیر خشک که آب انداخته شده است و یا دارو هایی مانند پسیلیوم، شربت لاکتولوز یا شربت منیزیم می توان از ابتلا به شقاق مزمن جلوگیری به عمل آورد. هم چنین به مراجعه به پزشک و دریافت یک نسخه ی دارویی می توان این بیماری را کنترل نمود. نشستن در آب ولرم نیز می تواند کمک کند. اما اگر هیچ یک از نسخه ها جواب ندهد و دچار فیشر مزمن شده اید باید یکی از روش های عمل جراحی و یا لیزر را انتخاب نمایید. با جراحی قسمتی از اسفنکتر داخلی جدا می شود ودر نتیجه، فشار استراحت اسفنکتر کاهش یافته و زخم ترمیم می شود. با این روش در اغلب موارد فرد دچار بی اختیاری در مدفوع و گاز می شود. در ادامه با درمان فیشر به وسیله لیزر آشنا خواهید شد.آشنایی با شقاق و علائم آن آشنایی با شقاق و علائم آن
درمان شقاق با لیزر
لیزر در هر دو نوع شقاق قابل استفاده است. برای شقاق حاد از لیزرهای با توان پایین استفاده می شود. هفته ای ۲ تا ۳ جلسه و در مجموع تا ۱۲ جلسه این کار می تواند ادامه داشته باشد. برای درمان شقاق پیشرفته یا مزمن از لیزرهای با توان بالا استفاده می شود. با این روش زخم شقاق و زایده پوستی آن برداشته می شود و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود. از مزایای درمان شقاق با لیزر  در این عمل این است که برخلاف جراحی، هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و فرد دچار بی اختیاری در دفع مدفوع نمی شود. چنانچه فرد بیمار دچار سایر بیماری های مقعد باشد به طور همزمان می توان آن را درمان کرد. احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی در این روش به صفر می رسد. عمل درمان شقاق با لیزر  به صورت سرپایی می باشد و فرد پس از استراحت کوتاهی به زندگی طبیعی خود بازمی گردد. از سایر مزایای این روش عدم نیاز به بیهوشی است. هم چنین نسبت به جراحی باز، پس از عمل درد کمتری احساس می شود.

مراقبت های پس از درمان
پس از درمان شقاق با لیزر  ممکن است تا چند روز درد خفیفی احساس شود. نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از اسهال مزمن از مهم ترین مسائل بعد از این عمل می باشد. باید دقت داشته باشید چنانچه از مسکن برای کاهش درد خود استفاده می کنید، مسکن مصرفی یبوست را در شما تشدید نکند. بنابراین استفاده از مسهل و یک رژیم غذایی سرشار از فیبر شرایط را برای شما بهتر خواهد کرد. در صورتی که خانم هستید، روزانه حداقل ۲۰ گرم فیبر و اگر آقا هستید روزانه حداقل ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید.استفاده فراوان از میوه و غلات و سبزیجات عامل موثری در درمان هرچه زودتر پس از عمل شقاق می باشد.