کیست مویی و درمان آن با لیزر

f:id:HemorrhoidClinic:20180701190707j:plain

 

کیست مویی در بیشتر موارد یک بیماری ژنتیک است که طی آن موهای ناحیه انتهای ستون فقرات یا در اصطلاح عامه مردم دنبالچه، به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست حرکت داشته باشد و بیرون بزند؛ مستقیماً بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. در نهایت باعث ایجاد حفره در بدن می شود که دور آن را با توده و کیست محدود نموده و به مرور زمان داخل این توده ترشحات جمع شده التهاب ایجاد می شود. در برخی از موارد با ترشحات چرکی و یا درد زیاد و یا هر دو این موارد همراه است و یا اینکه بر روی این التهاب یک سوراخ کوچک ایجاد شده و این چرک تخلیه می شود. برای کسب اطلاعات در این زمینه که بیماری کیست مویی چیست؟ با ما همراه باشید.
به طور کلی کیست مویی یکی از بیماری های شایع قسمت انتهای ستون فقرات ( دنبالچه) است که فرد مبتلا در این ناحیه دچار برگشت مو می شود. در اصطلاح پزشکی به آن کیست مویی یا سینوس کیست مویی اطلاق داده می شود.
کیست مویی یکی از بیماری های شایع است به گونه ای که برخی از صاحب نظران براین باور هستند که در زمان جنگ جهانی دوم، این بیماری بیشتر در میان افرادی که از ماشین های نظامی که بسیار خشک بودند و کمک فنر های خوبی نداشتند و یا سربازان رویت شده است. لذا علت به وجود آمدن بیماری کیست مویی را در این افراد، نشستن طولانی مدت و یا ضربه خوردن می دانستند. به طور کلی به بیماری رانندگان جیپ معروف شده بود. اما پس از گذشت سال ها و انجام تحقیقات متعدد به این باور دست یافتند که جیپ ها تنها بروز علایم بیماری کیست مویی را تسریع می بخشد.
دلایل بروز بیماری کیست مویی
عوامل تشدید کننده کیست مویی
روش های درمان کیست مویی
درمان کیست مویی با لیزر
مراقبت های پس از انجام لیزر
دلایل بازگشت بیماری کیست مویی
دلایل بروز بیماری کیست مویی
آنچه مسلم است بیماری کیست مویی می تواند بر اثر عوامل متعددی ایجاد شود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

ژنتیک : ارثی بودن در ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده ممکن است در یک خانواده بیشتر افراد به این بیماری مبتلا شوند و حتی نسل های بعدی این بیماری را داشته باشند.
افراد پر مو : به طور کلی ریسک ابتلا به این بیماری در افراد پر مو بیشتر است. اما باید توجه داشت که طبق آمار موجود این مهم نمی تواند در ابتلا به بیماری کیست مویی بسیار تاثیر گذار باشد.
کیست مویی چیست؟ کیست مویی

عوامل تشدید کننده کیست مویی
بدیهی است عوامل متعددی می تواند در بروز و یا تشدید بیماری کیست مویی دخیل باشند.

کم تحرکی : با پیشرفت علم و صنعت در عصر حاضر بسیاری از افراد دیگر تحرک لازم و کافی را ندارند. بنابراین شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری کیست مویی هستیم، چرا که در هنگام بی تحرکی و یا کم تحرکی التهاب موجود سریع بروز خواهد کرد.
هورمونال : این مهم اغلب در دوران نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد که باعث می شود غدد ترشحی آن ناحیه فعال تر شود و بر اثر آن کیست مویی بزرگ تر شود.
آنچه مسلم است در بروز بیماری کیست مویی بر اثر هورمونال، میکروبی وارد بافت غده ای آن ناحیه می شود و التهاب و تورم نیز به همراه دارد، اما باید توجه داشت که در این شرایط فرد مبتلا ممکن است یا از طریق ترشحات موجود پی به بیماری خود ببرد و یا اینکه با یک تورم بزرگ و دردناک در ناحیه انتهای ستون فقرات مواجه می شوند چرا که در این صورت دریچه بسته شده است و تجمع ترشح و میکروب حاصل شده و آبسه کرده است.
روش های درمان کیست مویی
روش های مختلفی برای درمان کیست مویی  وجود دارد. اگر کیست عفونت زیادی نکرده باشد می توان با روش های سنتی و در منزل تا حدودی آن را معالجه نمود. توصیه های زیادی برای این کار شده است. از مصرف آنتی بیوتیک تا تهیه ی انواع پمادهای گیاهی. اما اگر کیست مویی عفونت زیادی داشته باشد، به راحتی نمی توان آن را درمان کرد. توصیه ما این است که با مراجعه به پزشک برای انتخاب بهترین راه تصمیم بگیرید. چنانچه بخواهید از روش جراحی استفاده کنید باید بدانید جراحی به دو روش باز و بسته انجام می گیرد. در جراحی باز، پس از بیهوش کردن شخص بیمار؛ با خارج کردن کیست مویی آن را بخیه نمی زنند تا با گذشت زمان، جای آن از کف پر شود. در روش دوم نیز پس از خاج کردن کیست مویی آن را بخیه می زنند. با گذشت حدود ده روز می توان برای خارج کردن بخیه به پزشک مراجعه نمود. اما آخرین و بهترین گزینه لیزر می باشد که در زیر به آن می پردازیم.باید توجه داشت که وجه تمایز انجام جراحی در گذشته و امروز در بخیه زدن است، چرا که در گذشته بر این باور بودند که با دوختن محل جراحی فرد در مدت زمان کوتاهی درمان می شود. اما امروزه پزشکان بر این باور هستند که بهتر است محل انجام جراحی دوخته نشود و بالعکس باز بماند و بیمار روزانه آن قسمت را شست و شو دهد تا به تدریج بافت آن ناحیه ترمیم شود.

درمان کیست مویی با لیزر
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیاز به انجام جراحی با چاقو نیست، چرا که در روش های قدیمی جراحی، دوران نقاهت بیمار طولانی بوده و همچنین باید درد بسیاری را تحمل می کرد، اما عمل از طریق لبزر دارای مزایایی متعددی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

انجام بی حسی موضعی
عدم نیاز به تراشیدن زخم
عدم نیاز به پانسمان
کاهش چشمگیر درد
سرپایی بودن جراحی
کاهش دوره نقاهت

مراقبت های پس از انجام لیزر
پس از درمان کیست مویی بهتر است بیمار در ناحیه کیست مویی از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کند تا دیگر در ناحیه مورد نظر مو رویش نداشته باشد و از این طریق به درمان موثر و کامل دست یابد، از این رو کلینیک بیماری نشیمن گاه با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر اقدام به انجام درمان کیست مویی می نماید.

دلایل بازگشت بیماری کیست مویی
گفتنی است در برخی از موارد این احتمال وجود دارد که بیماری دوباره عود پیدا کند که در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد.

عدم تخلیه کامل بافت
عدم انجام لیزر برای حذف موهای زائد پس از جراحی
بخیه زدن
باید توجه داشت که در انجام جراحی با استفاده از چاقو برای درمان عود سینوس مویی، محل انجام جراحی بسیار وسیع تر و عمیق تر می باشد اما این در حالی است که در انجام با لیزر می توان تنها با سوزاندن ریشه موهای موجود به نتیجه مطلوب دست یافت. بنابراین حتی در صورت بازگشت بیماری، انجام درمان از طریق لیزر توصیه می شود.
طبق آمار موجود میزان بازگشت بیماری کیست مویی در هر دو روش جراحی و لیزر به یک اندازه است و به طور تقریبی حدود ۱۰ درصد پیش بینی شده است. اما باید توجه داشت که انجام لیزر موهای زائد پس از جراحی می تواند درصد بازگشت بیماری را تا دو درصد نیز کاهش دهد. این در حالی است که آمار بازگشت بیماری کیست مویی در افراد تحت درمان قرار گرفته توسط کلینیک بیماری نشیمن گاه تقریبا صفر است.