روش های درمان شقاق توسط دکتر

f:id:HemorrhoidClinic:20180701185929j:plain

 

در اکثر مواقع درمان شقاق (فیشر) ممکن است با بیهوشی فرد و یا به صورت بی حسی چه به صورت موضعی یا نخاعی

صورت گیرد. بسته به میزان حاد بودن شقاق، بهترین روش درمان توسط دکتر یا همان پزشک متخصص شقاق اتخاذ خواهد شد. در زیر با انواع روش های درمان بیماری شقاق با لیزر آشنا می شویم.

درمان شقاق

درمان شقاق با لیزر
یکی از جدیدترین روش های درمان بیماری شقاق (فیشر) لیزر می باشد. کار این روش به این صورت است که با استفاده از ​اسفنکتر داخلی(عضلات مدور در انتهای مقعد) قطع می شود و زائده پوستی نیز جدا می شود. به طور کلی این روش بر سایر روش های درمان شقاق برتری دارد. از جمله مزایای درمان شقاق با لیزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم نیاز به بیهوشی
کاهش درد بلافاصله پس از درمان
جلوگیری از بروز عفونت
درمان سایر بیماریهای مقعد به طور همزمان
سرپایی بودن و سرعت در انجام عمل
نداشتن خون ریزی، بخیه و پانسمان
عدم وجود درد
نداشتن دوران نقاهت
عدم بازگشت بیماری و تضمینی بودن آن
نداشتن عوارضی چون بی اختیاری و ...
درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی جانبی-داخلی
این روش یکی از مؤثرترین روش های درمان شقاق می باشد. 90% از بیمارانی که با این روش عمل می شوند، سلامت خود را باز می یابند و پس از دو روز می توانند به زندگی عادی خود بازگردند.

درصد پایینی از افراد پس از درمان با این روش مجدداً به پزشک مراجعه می کنند و بیماری آنها پس از مدت کوتاهی عود می کند. در این صورت بیمار را باید از جنبه های دیگری چون سرطان ناحیه مقعد و بیماری کرون نیز بررسی نمود.

در این روش قسمت سطحی اسفنکتر مقعد را با تیغ جراحی برش می زنند. با وجود تاثیرگذاری بالای این روش در درمان شقاق ، باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت عدم توانای پزشک این روش دارای عوارض غیرقابل بازگشتی می باشد. از جمله این عوارض می توان به عدم کنترل در خروج گاز و نشت مواد مدفوعی اشاره کرد و چون اسفنکتر داخلی مسئول کنترل مدفوع در زمان استراحت فرد است، هرنوع آسیب به این بخش سبب ایجاد بی اختیاری می گردد. این بی اختیاری برای بیمار بسیار آزار دهنده است.

درمان شقاق به وسیله بوتاکس
هنگامی که بیمار به شقاق مبتلا است، عضلات مقعد او دچار اسپاسم و گرفتگی می شود. یکی از روش های درمان هنگامی که این بیماری در ابتدای مراحل خود می باشد، تزریق بوتاکس است.

بوتاکس نوعی سم به نام بوتولینوم می باشد که باعث فلج شدن موقتی عضلات یک ناحیه خاص از بدن بین 3 تا 6 ماه میگردد.
با این روش که به صورت سرپایی انجام می شود، بوتاکس را به عضلات مقعد بیمار تزریق می کنند و عضلات مقعد اصطلاحا بی حس یا فلج می شود و در نتیجه آن اسپاسم، فشار و تنگی مقعد برطرف می شود و با گذشت زمان فرد هنگام دفع مزاج درد را حس نمی کند و فشاری بر انتهای روده نیز بوجود نمی آید و به مرور زمان زخم ایجاد شده نیز درمان میگردد.

همانطور که اشاره شد تاثیر بوتاکس بین 3 تا 6 ماه می باشد و درصورتیکه فرد بصورت دائم مشکل تنگی و اسپاسم عضلات مقعد را داشته باشد ممکن است بعد از بین رفتن تاثیر بوتاکس مجدد علائم این بیماری را مشاهده کند که در این صورت می بایست با پزشک خود جهت درمان شقاق دائم بیماری مشورت کند.