بیماری بواسیر(هموروئید) چیست؟ علائم و نشانه ها و روش های درمان

بیماری بواسیر (هموروئید) بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند هموروئید یا بواسیر همان رگ های خونی بزرگ شده در ناحیه پایانی روده ( رکتال) ​می باشد که ​غالبا ماندن آن در درون مقعد به جز خونریزی مشکل دیگری به وجود نمی آورد. جهت آشنایی با بهترین و آخرین روش های درمان به مطلب درمان بواسیر ، درمان هموروئید بدون نیاز به عمل و با استفاده از لیزر مراجعه نمائید.

به این دلیل که درون مقعد عصب زیادی به منظور احساس درد موجود نیست ولی هنگامی که هموروئید یا بواسیر در ناحیه خارجی مقعد نمایان می شود به جز خونریزی، درد ناراحت کننده ای را نیز همراه دارد که اگر به آن توجه نشود بعد از مدتی و با گذشت زمان منجر به کم خونی و عفونت و حتی باعث سرطان رکتال نیز می گردد.

علائم و نشانه های بیماری هموروئید یا بواسیر
در زیر نشانه های هموروئید یا بواسیر را به طور خلاصه و فهرست وار برای شما می آوریم تا به محض بروز هر یک از این نشانه ها سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.​

درمان هموروئید

1- بروز درد در ناحیه مقعد در موقع دفع مدفوع
2- ظاهر شدن ترشح مخاطی (بلغمی) پس از اجابت مزاج
3- دفع ناقص مدفوع (موقعی که حس می کنید روده شما بعد از دفع مدفوع هنوز به صورت کامل خالی نشده است)
4- به وجود آمدن برآمدگی در ناحیه مقعد
5- به وجود آمدن درد و خونریزی در ناحیه مقعد در زنان باردار
6- بی اختیاری مدفوع
7- به وجود آمدن التهاب و تورم ناحیه مقعد
8- خارج شدن بالشتکهای عروقی از مقعد
9- خونریزی از مقعد
10- مشاهده رگه های خونی بر روی مدفوع یا همان مشاهده خون در مدفوع
11- خارش در ناحیه مقعد.

انواع هموروئید یا بواسیر


نشانه های هموروئید غالبا با توجه به موقعیت قرارگیری این بیماری متفاوت می باشد. از این رو بیماری هموروئید یا بواسیر را میتوان به 3دسته تقسیم کرد:

هموروئید(بواسیر) داخلی
هموروئید(بواسیر) خارجی
هموروئید(بواسیر) ترومبوزه
هموروئید یا بواسیر داخلی
دراین حالت بالشتک هموروئید یا بواسیر از درون روده متورم می شود و فرد بیمار قادر به دیدن و لمس کردن این بالشتکها نمی باشد و در بیشتر نمونه هاباعث درد و ناراحتی در فرد بیمار نمی شود.
اما هنگام فشار آوردن در موقع دفع مدفوع باعث خراشیدگی توده شده که منجر به خون ریزی میگردد که تکرار آن باعث میشود به مرور زمان این بالشتک ها به سمت خارج از مقعد کشیده شوند و تبدیل به هموروئید خارجی شود.
هموروئید یا بواسیر خارجی
این نوع از هموروئید یا بواسیر غالبا بسیار دردناک میباشندکه در زیر پوست کناره مقعد ایجاد میشود و این بالشتکهای بواسیری به درد و خون ریزی حساس تر میباشند و غالبا فرد بیمار احساس خارش شدید میکند که توده با اولین خارش دچار خون ریزی میشود.
در بعضی از مواقع بواسیر یا همان هموروئید مانند کیسه ای پر از خون مشاهده میشود که این بالشتکهای پر خون خیلی دردناک و متورم میشوند که مستعد پاره شدن و خون ریزی می باشند.
هموروئید یا بواسیر ترومبوزه
این نوع از بواسیر در لبه های کناری مقعد پدیدار میشوند و به اندازه لوبیا میباشد و علت اصلی ایجاد آن فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع مدفوع می باشد و کسانی که معمولا شغلهای بدون تحرک و پشت میز دارند ​ و همینطور کسانی که ورزش های سنگین انجام میدهند و افرادی که جسم سنگینی را یکباره بخواهند بلند کنند مبتلا به این نوع هموروئید میگردند.
این نوع از بیماری بسیار دردناک بوده و ظرف حداکثر چند ساعت به وجود می آید که باید بلافاصله به ​متخصص کلورکتال جهت درمان مراجعه کرد.

شیوه تشخیص هموروئید و بواسیر
شیوه تشخیص بواسیر یا هموروئید

رایج ترین نشانه های هموروئید، خونریزی کناره مقعد می باشد اما هر نوع خونریزی را نباید به هموروئید مربوط کرد. باید بدانیم که برخی انواع سرطان های روده ی بزرگ و پولیپ ها منجر به دفع خون در مدفوع می گردند.

پس تشخیص نوع بیماری توسط دکتر بواسیر ( هموروئید) و متخصص کولورکتال بوسیله کولونوسکوپی (مشاهده داخل روده ی بزرگ از طریق لوله نوردار و مجهز به عدسی) امکان پذیر می باشد. مشاهده و معاینه دقیق توسط دکتر هموروئید و دست آخر رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص هموروئید می باشند. هموروئید یا بواسیر بر پایه شدت آن به چهار گونه زیر دسته بندی می گردد. همینطور آزمایش های لازم در این مورد نقش مهمی را ایفا می کنند.

انواع درجات بواسیر یا هموروئید
انواع درجات بواسیر یا هموروئید

بعد از معاینات بالینی فرد بیمار توسط دکتر متخصص هموروئید یا بواسیر نسبت به شدت آن میتوان بیماری را به 4درجه تقسیم کرد:

 

درجه1: سیاهرگ های گشاد شده اما هرگز از مخرج بیرون نمی زنند و نشانه آن خونریزی می باشد.
درجه2: سیاهرگ های گشاد شده در زمان دفع مدفوع از مخرج بیرون می زنند اما با پایان دفع مدفوع ​مجددبه درون برمی گردند.
درجه 3: توده های هموروئیدی با دفع مخرج بیرون می گردند اما خودبه خود به درون بر نمی گردند بلکه باید آنها را با کمک دست به درون هدایت کرد.
درجه 4: توده های هموروئیدی حتی به کمک دست نیز به درون مخرج بر نمی گردند و همواره در خارج از مخرج هستند.​

دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر
تصویر دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر

البته لازم به ذکر است که دلیل و علت های اصلی پدیدار شدن بیماری بواسیر یا هموروئید در دست تحقیق و بررسی است اما عوامل متعددی در بروز وحتی حاد کردن بیماری بواسیر وجود دارد که عنوان های آن به شرح زیر است:

داشتن یبوست مزمن وطولانی مدت.
داشتن اسهال مزمن وطولانی مدت.
فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع مدفوع مخصوصا در دوران یبوست.
از بین رفتن قوای جوانی و تحلیل رفتن توان عضلانی در سنین بالا.
عوامل ارثی و ژنتیکی.
بلند کردن اجسام سنگین که باعث فشار آوردن به سیاه رگهای مقعد یا راست روده میشود.
کم تحرک بودن و نشستن های طولانی مدت.
دوران بارداری و حتی فشار آوردن هنگام زایمان های طبیعی.
بالا بودن فشار خون.
رابطه جنسی ​مقعدی.
ایجاد سرطان روده بزرگ.
داشتن بیماری های کبدی.
عدم استفاده از مواد غذایی پر فیبر و میوجات و سبزیجات.
مصرف نکرن آب به صورت روزانه به مقدار لازم حداقل 8 لیوان.
این بیماری برای نخستین بار به وسیله بقراط پدر علم پزشکی Hemorrhoids به معنی خونریزی خوانده شد، ولی با توجه به اینکه خونریزی فقط در ۲۸ تا ۴۸ درصد بیماران دیده شده است، اصطلاح هموروئید تنها شامل قسمتی از واقعیت مرتبط با این بیماری است.

درمان بواسیر یا هموروئید
هنگامی که فرد مبتلا به بواسیر یا هموروئید توسط پزشک معاینه میگردد ونوع و درجه بواسیر آن تشخیص داده شد به صلاح دید پزشک از یکی از روشهای درمان هموروئید زیر جهت مداوای بیمارخود اقدام می کند جهت مشاهده هر یک از روشهای درمانی بروی لینکهای زیر کلیک کنید.